Győri orvosi rendelések

ügyeletek, orvoskereső, orvosi cikkek

Orvoskereső

Győri orvoskereső


A váltott műszak hatása az egészségre

Dr. Radics Judit pszichiáter, pszichoterapeuta írása

Az emberi szervezet 24 órás alvás-ébrenlét ritmus szerint működik : az alvás-ébrenlét ciklus, a nappali ébrenlét és az éjszakai alvás az éjszakák és a nappalok váltakozásához kötött.

Ezt egy belső circadián óra működteti : a belső óra működése ciklikusan befolyásolja a szívverést, a gyomor-bélrendszer működését, a testhőmérséklet alakulását, a hormonműködéseket, és egyéb testi folyamatokat.

Ezzel szemben a váltott műszakban dolgozóknak akkor kell aludniuk, amikor a legtöbb ember ébren van, és akkor kell dolgozniuk, amikor a többiek alszanak.

A váltott műszakban dolgozók egyébként sem tudják kialudni magukat : amikor a műszak éjszakára esik ( 22.00-06.00) a dolgozónak keményen küzdenie kell az elalvással szemben, ébren kell maradnia.

Ugyanakkor nappal nem lehetséges olyan pihentetően elaludni, mint éjszaka, így az éjszaka dolgozók jóval kevesebbet tudnak aludni, mint a nappal dolgozók, és alvásuk is kevéssé pihentető.

Nem meglepő az az adat sem, miszerint az éjszakai műszakosok 10-20%-a elalszik munka közben, különösen a műszak második felében :ez az oka annak is, hogy az éjszakai dolgozók még ha fáradtak is, nehezen tudnak elaludni nappal.

Az alvás szerepe több, mint szépítő pihenés : segít az agy és a testi szervek megújulásában, regenerálódásában.

A krónikus alváshiány káros a szervezetre, a munka biztonságára, a teljesítményre, a memóriára és a hangulatra.

Nem mellékes az sem, hogy a váltott műszakban dolgozók sok esetben kritikus helyeken töltenek be funkciót : kórházakban, a rendőrség kötelékében, a szállítmányozásban és a kézi munkát igénylő ipari létesítményekben.

Ha nem sikerült eleget aludni, a gondolkodás és a mozgás lelassul, több a hibalehetőség, nehezebb a dolgokat felidézni, romlik az emlékezet, alacsonyabb lesz munkateljesítmény és magasabb a baleseti arány.

Az alváshiány ingerlékenységgel, türelmetlenséggel, szorongással és depresszióval társul.

Ezek a problémák kedvezőtlen hatást gyakorolnak a munkahelyi és a családi kapcsolatokra, rossz hatásúak a szociális és szabadidős tevékenységekre és szükségtelen szenvedést okoznak, rossz közérzettel járnak.

A váltott műszakban dolgozóknak sokkal több gyomor-panaszuk van
( különösen a gyomorégés és az emésztési nehézségek ), menstruációjuk rendszertelen, gyakrabban betegek, többször szenvednek meghűlésben és küszködnek súlytöbblettel nappal dolgozó társaikhoz képest.


A szívproblémák és a magas vérnyomás ugyancsak gyakoribbak náluk.

A fáradt váltott műszakosoknál a munkahelyi és közlekedési balesetek ugyancsak gyakoribbak, különösen a munkába jövet és menet.

A váltott műszakban dolgozók különböző módszereket alkalmazhatnak azért, hogy sikeresen tudjanak elaludni és végigaludni a megfelelő alvásidőt.

Nagyon fontos, hogy az alvás mindig elsőbbséget élvezzen egyéb teendőkkel szemben.

Az elalváshoz meg kell teremteni a megfelelő körülményeket.

Fontos a nappali fényt kirekeszteni, így reggel, a műszak lejártakor hazafelé tartva célszerű lehet fényvédő napszemüveget viselni, mellyel aktiválható a belső óra.

Célszerű kidolgozni egy elalvási-órarendet, és ahhoz rendszeresen tartani magunkat -, még hétvégente is.

Munka után menjünk aludni, amilyen gyorsan csak lehet, csendes és békés közeget biztosítva alvásunkhoz.

A családtagok legyenek tekintettel az éjszakai műszakból hazatért emberre, fülhallgatóval hallgassák a zenét, nézzék a tv-t.

Ne porszivózzanak, mosogassanak és hangoskodjanak körülöttünk, a házimunkákat is halasszák az alvás utáni periódusra.

További terhet ró a váltott műszakban dolgozóra és családtagjaikra egyaránt, hogy egyéb problémákkal is szembe kell nézniük a családi és a szociális kapcsolatok vonatkozásában.

Nehéz egyensúlyozniuk a munka, az alvás és a személyes és a családi időbeosztás között.

Alvásuk elveheti a nappal nagy részét és akkor nincsenek otthon, amikor éppen a fő családi programok ideje lenne.

Így aztán nemritkán pont fontos családi programokból, szórakozásból esnek ki.

Ezért nagyon fontos, hogy a családtagokkal, barátokkal megbeszélésre kerüljön a váltott műszak problematikája.

Helyes, ha kialakított napirendhez tartjuk magunkat, még szabadnapon és a hét végeken is.

Előfordulhat azonban, hogy nem jutott elegendő idő az alvásra és álmosságot érzünk, akkor nem több, mint 20 perc napközbeni szunyókálás segíthet.

A szunyókálás javíthatja az éberséget, a teljesítményt és a hangulatot.

Az este vagy éjszaka dolgozók számára különösen ajánlott egy kis frissítő szunyókálás munkába menetel előtt.

Munkából hazafelé menet a váltott műszak letelte után a vezetés balesetveszélyesebb lehet : hiszen az egész éjszakát ébren töltötték, és a testnek szüksége van alvásra.

Azok az éjszakai műszakban dolgozók, akik még éjjel hazaindulnak, lényegesen gyakrabban találkoznak ittas vezetőkkel.

Az emberek úgy gondolják, hogyha lehúzzák az autó ablakát és szól náluk a zene, jobban ébren tudnak maradni.

Azonban a vizsgálatok azt mutatják, hogy ez csupán rövid távon működik.

Amikor valaki nagyon fáradt a műszak leteltekor, ha lehetséges, vezetés előtt bólintson egy keveset, különben a fáradtság és az elalvás váratlanul rátör.

A nappali elalvás megkönnyítésére gyógyszeres lehetőség is kínálkozik : elérhető olyan elalvást elősegítő, ugyanakkor gyors kiürülésű altatószer, mely jelentősen javítja az alvás minőségét nemkívánatos következmények nélkül.

Az altató pontos használatával kapcsolatban szakorvossal kell konzultálni, és a készítményt a megbeszéltek szerint alkalmazni.

Copyright © Dr. Radics Judit pszichiáter, pszichoterapeuta
Minden jog fenntartva!


Alvás-gyógycentrum
9022 Győr, Bajcsy-Zsilinszky út 53-55.
Telefon:
06-20-561-8643
http://www.radicsjudit.hu


5 megjegyzés:

Névtelen írta...

Én három éve dolgozok 12 órás váltott műszakban, de az itt leírt problémák közül soha egyikkel sem találkoztam. Több mint öt éve egyáltalán nem voltam beteg és pszichológiai szempontból is egészséges vagyok. Azok az emberek, akik váltott műszakban dolgoznak, semmiben nem különböznek nem váltott műszakban dolgozó embertársaiktól, legfeljebb annyiban, hogy a műszakpótlékok miatt az átlagosnál magasabb fizetést kapnak.

forza írta...

Fél évet dolgoztam és a 8 órás 3 műszakos munkarendben és mondhatom hogy totál egészségtelen az a fajta munkavégzés és a multinacionális cégeknél, ahol csak a profitorientáltság a lényeg betiltatnám Kormány rendelettel!
Az hogy egészségügyben dolgozók és rendészeti, vagy katonai állományban dolgozók hogy szabályozzák a munkarendjüket ezeket kivételbe tenném és nyilvánvalóan emelném a éjszakás pótlékukat, mert ugye valamit valamiért.

A multik csak kihasználják az átlag magyar emberek, józan ítélőképességét és képesek odamenni akár 90.000ft nettóért is az éjszakai műszakba és másnap reggel meg balesetveszélyesen dolgozni, továbbá ez kihat minden olyan személyre akivel találkozik, dühössé válik és ingerülté, az üzletben visszaszól, esetleg hivatalban és ott rossz néven veszik. Aki nem így gondolja az vagy nem volt még olyan fáradt hogy akár egy parkban levő padon elalszik...csak aludhasson vagy pedig egész nap alszik...

forza.

Névtelen írta...

Aki szerint nincs különbség az éjszakázás és a nappal melózás között, annak üzenem hogy irány egy gyár ahol 3 műszak váltott és keressen havi 90-110 nettót! na de ne pár hónapot!!!! Menjel el, húzza az igát 6-10évig és akkor majd írja meg a véleményét!

Ildikó írta...

"akik váltott műszakban dolgoznak, semmiben nem különböznek nem váltott műszakban dolgozó embertársaiktól"
Ekkora hülyeséget, hogy lehet leírni??
Minden ember szervezete másképp reagál, és a többségére igen is kihat!

Névtelen írta...

Totál egészségtelen a 3 műszak!!Én mióta abba dolgozom 25 kg fogytam,fogyókúra nélkül a rendszertelen evés végett.Én is betíltanám főleg hogy 64 ezerért tönkreteszik az ember egészségileg is mert kénytelen ebbe dolgozni!!!

Megjegyzés küldése

Hirdetés


Társasház takarítás Győr